Piano parts in the Netherlands WHERE?

Jos josvanr@xs4all.nl
Tue, 16 Mar 1999 11:45:22 +0100

Hallo, Michiel!

Zit jij in het piano-restauratie vak?

Ik zit niet zo in het vak (ben van beroep natuurkundige).
Ooit ben ik zelf begonnen met stemmen: ik was in mijn afstudeer
stage bezig met akoestiek, en speelde ook piano. Het intrigeerde
me altijd al wat die stemmer nou eigenlijk doet, er hangt
een zekere sluier van mysterie om dat vak. Op een gegeven
moment kwam ik een boekje tegen 'Piano Tuning' (van Dover) en zo
kwam het aan het rollen...

In het boek van Arthur Reblitz stond behalve iets over piano stemmen
ook veel over restauratie, en dat leek me ook wel wat. Een tijdje
geleden heb ik een vleugel gekocht (August Forster 1927) en wil hem
zelf restaureren; ik zit er aan te denken het hele mechaniek en de
bas snaren te vervangen. Vooralsnog heb ik me beperkt tot het afregelen
van
het mechaniek, en het politoeren van de buitenkant (erg mooi gelukt,
al zeg ik het zelf :-) (Zie foto

http://www.dse.nl/~josvanr/piano.html

als je effe wilt kijken.) Het probleem is namelijk aan onderdelen
te komen. Bij de meeste reguliere pianozaken zitten ze niet
zo te wachten op van die hobbyisten, die af en toe een snaartje komen
kopen en dan ook nog komen klagen als het niet lukt. (Hoe zit dat
trouwens
met bas snaren, moet je die 'laten wikkelen'?)

Nou ja,.. ik ben dus wel een hobbyist, en die zaak 'Grand Piano
parts...'
lijkt me dus wel iets voor mij. Ik zal es kijken of ik daar een
catalogus kan bestellen.

Best Regards,

Jos

Michiel van Loon wrote:

> Jos,
>
> Er zijn in Nederland 3 Groothandels in onderdelen:
> Allen leveren per post. Bij de eerste leveringen zul je wel bij aflevering
> aan de postbode moeten betalen. Als vaste klant krijg je op rekening
> geleverd.
>
> De oudste en grootste, levert het programma van Knud Danielsen uit
> Denemarken plus een aantal eigen artikelen. Zij zijn de enigen die Abel
> hamerkoppen leveren. Ze doen moeilijk over kleine orders ondert de F 50 en
> leveren niet aan mensen die niet in het vak zitten.
>
> J.P. Brouwer & Zn. b.v.
> [...]

This PTG archive page provided courtesy of Moy Piano Service, LLC